میکروبیوتای روده در بروز دیابت بارداری نقش ندارد

9 سپتامبر 2020- یک مطالعه ی جدید در فنلاند نشان داد که مصرف ترکیبی از روغن ماهی و مکمل های غذایی پروبیوتیک، باعث تعدیل ترکیب میکروبیوتای روده در زنان باردار دارای اضافه وزن و چاقی می شود. این مطالعه همچنین نشان داد که ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده با دیابت بارداری ارتباطی ندارد.

اضافه وزن و چاقی زنان باردار، خطر ابتلای آنها به دیابت بارداری را افزایش می دهد. اخیراً ارتباط ترکیب میکروبیوتای روده هم با اضافه وزن و هم با طیف وسیعی از بیماری های متابولیک مشخص شده است. با این حال، تاکنون در مورد نقش میکروبیوتای روده در بروز دیابت حاملگی گزارشی ارائه نشده بود.

یک مطالعه بالینی با هدف بررسی تأثیر دو مکمل غذایی: روغن ماهی و پروبیوتیک ها(شاملLactobacillus rhamnosus HN001  و  Bifidobacterium animalis ssp. lactis 420)بر سلامت مادران و کودکان، در دانشگاه Turku، و بیمارستان دانشگاه تورکو در فنلاند، انجام گردید. محققان میکروبیوتای گرفته شده از نمونه های مدفوع 270 زن دارای اضافه وزن و چاق را با استفاده از پیشرفته ترین روشهای تجزیه و تحلیل و بیوانفورماتیک مبتنی بر تجزیه و تحلیل توالی عمیق متاژنومیکی[1]، بررسی کردند.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Kati Mokkala، از انستیتو بیومدیسین در دانشگاه تورکو، گفت: متاژنومیکس، نسل جدید ابزارهای تعیین توالی است که تفکیکی تا حد گونه ها در میکروبیوتای روده را میسر کرده است. همچنین اطلاعاتی در مورد ژن های باکتریها و سرنخ هایی در مورد عملکرد احتمالی میکروبیوتای روده ارائه می دهد. مطالعه ی ما نشان داد که ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده در شروع دیابت حاملگی در زنان دارای اضافه وزن و چاق نقشی ندارد. همچنین، ما هیچ تفاوتی در میکروبیوتای روده ی زنان مبتلا به دیابت حاملگی در مقایسه با زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا نبودند، کشف نکردیم.

مطالعات پیشین نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها بر ترکیب میکروبیوتای روده تأثیر می گذارند، اما تأثیر ترکیبی از پروبیوتیک ها و روغن ماهی کمتر بررسی شده است. زنان در این مطالعه به چهار گروه تقسیم شدند تا این دو مکمل غذایی را به صورت ترکیبی یا جداگانه مصرف کنند: روغن ماهی + دارونما ، پروبیوتیک + دارونما ، روغن ماهی + پروبیوتیک یا دارونما + دارونما. زنان از اوایل بارداری به بعد و تا بعد از بارداری این مکمل ها را مصرف کردند.

دکتر Mokkala، توضیح داد: نتایج ما نشان داد كه مصرف همزمان روغن ماهی و پروبیوتیك ها، تركیب میكروبیوتای روده را به ویژه در زنانی كه به دیابت حاملگی مبتلا نشده اند، تعدیل می کند.

اینکه آیا میکروبیوتای روده در زنان مبتلا به دیابت حاملگی، کمتر توسط مکمل های غذایی قابل اصلاح هستند یا خیر، باید در مطالعات آتی بیشتر بررسی شود.

منبع:

Gut, 2020; gutjnl-2020-321643 DOI: 10.1136/gutjnl-2020-321643

www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200909114757.htm

 

 



[1]deep sequencing metagenomics analysis